תוכנות סטטיסטיות- BI

תוכנות סטטיסטיות- BI

בינה עיסקית (Business Intelligence)  היא תחום בטכנולוגיית המידע, העוסק בבניית מערכות עזר  לניתוח סטטיסטי ואנליטי של כל המידע באירגון. הבינה העסקית הוא תחום שתכליתו התאמה בין הארגון או העסק לבין מערכות המידע שלו. מערכות BI מפיקות ערך משמעותי לכל אירגון. באמצעות BI ניתן לאתר דפוסים לניהול הארגון, וליצור דוחות, התראות ואיתותים לצורך תמיכה בקבלת החלטות עסקיות וניהוליות חשובות. ה-BI מספק כלים לניתוח עבר והווה ומשמש כלי לחיזוי הפעילות המסחרית בחברה.הצורך ב-BI נגרם מהגידול  בנתונים, אשר מקשה על הבנתם בדרך ידנית, ללא כלים אוטומטיים  להבטחת אמינותן של המסקנות.

היסטוריה של הבינה העיסקית החלה עוד בשנות ה-60. המערכות הראשונות בתחום זה היו מערכות תומכות החלטה המבוססות על סימולציה עיסקית מוגבלת ומערכות נתונים בסיסיות.  עם התפתחות טכנולוגיות המידע בשנות ה-80 וה-90 השתרש המושג BI והיה לחלק חשוב בכל מערכת מידע אירגונית קלאסית. החל מאמצע שנות ה-2000 פותחו כלים חדשים לבינה עסקית בתפיסה הנקראת Business Intelligence 2.0 ‏(BI 2.0). כלים אלה מאפשרים ביצוע שאילתות על נתוני החברה בזמן אמת תוך שימוש בממשק משתמש גרפי עשיר. כלי BI 2.0 מאפשרים דיווחים דינמיים בניגוד לדיווחים הסטטיים שאפיינו כלים מהדורות קודמים. בשנים האחרונות תפסו אפליקציות בינה עסקית מקום מרכזי במערכות המידע . הגידול הרב בנתונים במערכות ממוחשבות מחייב הצגה מרוכזת  של נתונים אירגון רלוונטיים על מנת שלמידע תהיה משמעות.

בהמשך נציג דוגמאות לתוכנות  BI הניתנות להורדה חינם והתאמה ספציפית לצרכי האירגון :

MicroStrategy

תוכנת בינה עיסקית הניתנת להורדה חינם. מתאימה לכל הפלטפורמות כולל IPHONE. כלי מצויין לעסקים קטנים ובינוניים הנכנסים לתחום הבינה העיסקית.

Logireport

כלי חינמי למפתחים המאפשר בניה קלה של מערכת BI בסיסית לעסקים קטנים ובינוניים. ניתן להתקינו על הפלטפורמה הקיימת בעסק ולהשתמש בנתונים העיסקיים של האירגון בזמן אמת.הכלי מגיע בגרסאות .NET וJAVA.