תוכנות ניהול עסק מבוססות מחשוב ענן

תוכנות ניהול עסק מבוססות מחשוב ענן

על פי הגדרת משרד התמ"ת בישראל - עסק קטן או בינוני הוא חברה המעסיקה בין 1 ל-100 עובדים. הסקטור נקרא באנגלית(Small to Medium Business (SMB.

באירופה ובארצות הברית מוגדר סקטור העסקים הקטנים והבינוניים, כחברות שמועסקים בהם עד-500 עובדים; עסק בו עד 50 עובדים מוגדר כעסק קטן. עסקים שיש בהם עד 10 עובדים מוגדרים כעסקים משרדיים או עסקים ביתיים.

יחד עם התפתחות טכנולוגיות המידע ב-25 השנים האחרונות, עלה הצורך בהטמעת מערכות מידע ממוחשבות (תוכנות ומערכות המציעות פתרון לניהול כללי של עסק או חברה , פריבילגיה לה זכו עד אז רק תאגידים גדולים) בעסקים הקטנים והבינוניים, עם מנת להפוך אותם ליותר תחרותיים, תוך כדי הורדת עלויות והתייעלות מנהלית.מערכות תוכנה לניהול עסק מתחלקות לכמה סוגים מרכזיים כגון:

1.ERP - (תכנון משאבי אירגון) כלי עוצמתי לניהול כל אירגון מגדול לקטן, המציע  מערכת בעלת ממשק אחיד לניהול ועיבוד נתונים של כל משאבי האירגון (למשל: הנהלת חשבונות, משאבי אנוש, שיווק ומכירות, לוגיסטיקה, ניהול ספקים, מערכות מסחר אלקטרוניות וכו').

2.CRM (ניהול קשרי לקוחות) המסייעות לארגון לנהל את הקשר עם לקוחותיו. המערכת זו משלבת בין פעולות שיווקיות ללקוחות חדשים לבין פעולות לשימור לקוחות ופיתוח בסיס הלקוחות הקיים, תוך בחינת הערך הנוצר לארגון כתוצאה מתהליכים אלו.

3.BI (בינה עסקית) לניתוח הפעילות העיסקית וסיוע בקבלת החלטות עסקיות גורליות.

לעיתים כל מערכות הללו,בתוספת מודולים המותאמית אישית לכל עסק משולבות יחדיו.

כיום רבות ממערכות המידע הללו משתמשות במחשוב ענן כפתרון פרקטי לחסכון בעלויות העיבוד ואיחסון הנתונים. מחשוב ענן מבוסס על עקרון של "תוכנה כשירות" (Software as a service) הפועלים בשיטת "Pay-On-Demand", כתוצאה מכך אין המשתמשים צריכים לרכוש ולנהל משאבים ומערכות מחשוב כגון שרתים, מעבדים, זכרון ואיחסון ובמקום זאת שוכרים אותם כשירות מספקים שמעמידים כוח מחשוב שהגישה אליו תהיה מרחוק דרך האינטרנט. תכונה זו מאפשרת להימנע מהוצאות משמעותיות על רכישת חומרה ותוכנות תשתית ומהצורך לנהל אותן. בין הספקים הבולטים בתחום תוכנות ומערכות מידע לארגונים ועסקים בעולם נימנות חברות על כמו : מייקרוסופט ( המספקת את "AZURE" - מערכת ההפעלה לניהול ענן), אורקל, סאפ, אמאזון,בנוסף לפיתוחים ישראליים המותאמים לשוק המקומי ורשימה לא מבוטלת של ישומים בקוד פתוח שחלקן גם ניתן להורדה והתקנה חינם. שירותי מחשוב ענן נגישים לכולם : תאגידים גדולים, עסקים קטנים ובינוניים ויחידים. ניתן לשלם על שירותים הללו בצורת מנוי הכל כלול או לפי שעה.

לדוגמא מספר חבילות לניהול עסק כדאיות המבוססות על שירותי ענן :

Opentaps Open Source ERP + CRM

מערכת קוד פתוח לניהול עסק הניתנת להתאמה אישית לצרכי הארגון ופיתוח מודולרי מבית אמאזון.אחת מתכניות אירוח הענן הכולל ERP+CRM הזולות בעולם.

OpenERP

מערכת קוד פתוח נוספת לניהול עסק הניתנת להתאמה אישית ופיתוח מודולרי .

Microsoft Dynamics Suite

תכנת מדף לניהול עסקי המשלבת מודולים שונים שניתנים לעיצוב והתאמה לצרכיו הספציפיים של כל ארגון, פיתוח מודולרי, אירוח ענן, בעלת קישוריות מלאה לסביבת ה- Office ועוד תכונות רבות נוספות. בסיוע המערכת ניתן לנהל את מכלול ההיבטים הפיננסיים והלוגיסטיים של הארגונים.